Bu araştırmanın amacı, yazılım mühendisliği öğrencilerinin meverse gibi sanal ekolojiler, avatar ve avatarın dijital şizofreni gibi psikolojik semptomlarına dair algılarını belirlemektir. Tarama modelinde yürütülen araştırma, Fırat Üniversitesi Mühendislik ve Teknoloji Fakültelerinde 2021-2022 Döneminde öğrenim gören yazılım mühendisliği öğrencileri üzerinde yürütülmüştür. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilerek AFA, DFA, güvenirlik analizleriyle geçerliği ve güvenirliği sağlanan ölçekle toplanmıştır. Toplam 20 maddelik ölçek, “Sanal Ortam Algısı”, “Avatarın Benliği Temsili” ve “Avatarın Benlik Semptomları” şeklinde üç alt boyuta sahiptir. Bu ölçek, amaçlı, ölçüt örnekleme yoluyla metaverse deneyimine sahip toplam 405 yazılım mühendisliği öğrencisine uygulanarak analiz edilmiştir. Analiz sonuçları şöyledir: Araştırmaya katılan yazılım mühendisliği öğrencilerinin, sanal ekoloji farkındalıklerı orta düzeydedir. Bu durum öğrencilerin Z Kuşağına mensup olmalarıyla ilişkili olabilir. Çünkü ontolojik anlamda, sanal mecralarda var olabilen Z kuşağının benliği, dijital teknoloji dolayımlıdır. Aynı öğrenciler, avatarın, gerçek benliklerini orta düzeyde temsil ettiği algısına sahiptirler. Buna göre, avatarın, beyin işlevlerini evirerek bireyin gerçek benliğini etkilediği belirtilebilir. Bu etkiler, bireyde, gerçeklik-sanallık yanılsamalarına, sanrılara ve dijital şizofreniye kapı aralayabilir. Araştırmaya katılan öğrenciler, avatarın, kendilerinde benlik sempotomlarına orta düzeyde yol açtığı algısıyla, bu olasılığı doğrulamışlardır. Bu olasılık karşısında, bireyin benlik ve kimlik gelişimiyle doğrudan ilgili pedagoji ve psikolojinin yeniden konumlanması kaçınılmaz görünmektedir. Zira Dijital Çağda, ontolojik anlamda sanallık-gerçeklik kutupları arasındaki salınımda var olan Z Kuşağına mensup yükseköğrenim çağındaki gençlerin, öğrenme ve var olma yolu belki de, metaverse gibi sanal ekolojilerdir. Dolayısıyla, duygusal (psikolojik) ve bilişsel (pedagojik) açıdan sağlıklı bir nesil yetiştirebilmek için pedagojinin, dijital pedagojiye ve psikolojinin de siber psikolojiye dönüşümü tartışılmalıdır.
Metaverse, Sanal benlik, Avatar, Dijital şizofreni, Sanal ekolojiler.