Abstract


STOA FELSEFESİNDE MÜZİK: BİR ARMONİN PEŞİNDE

Müzik, sadece duyusal bir deneyim değil, aynı zamanda duygusal, zihinsel ve hatta ruhsal bir yolculuktur. Felsefe, bu yolculuğu sorgulayarak müziğin doğasını, insanla ilişkisini ve evrendeki yerini anlamaya çalışmaktadır. Antik Yunan'dan günümüze kadar filozoflar, müzik aracılığıyla güzelliğin, iyiliğin ve doğanın anlaşılmasına dair derin düşünceler ortaya atmışlardır. Bu çalışmada, J.S. Bach'ın "Well-Tempered Clavier" eseri, Stoa ilkelerinden ‘Evrensel Akıl’, ‘Evrensel Düzen’, ‘Erdemli Yaşam’ ve ‘Mükemmeliyet Arayışı’ çerçevesinde Stoacı bakış açısıyla ele alınmıştır. "Well-Tempered Clavier"’deki füglerin birbirine benzer yapıda olması, Stoacıların evrendeki her şeyin aynı temel ilkelere göre işlediği ‘evrensel düzen’ inancına evrensel düzen arayışına, Stoacıların evrensel bir akla olan inancıyla doğrudan bağlantılı olduğu ve müziğin yaratılırken ilahi bir planın varlığına olan inancın ise, evrensel akla duyulan saygının bir ifadesi olarak yorumlanmıştır.



Keywords

Johann Sebastian Bach, Stoa, Well-Tempered Clavier, Füg, Prelüd





References