METAVERSE ECOLOGY, AVATAR AND DIGITAL SCHIZOPHRENIA

METAVERSE EKOLOJİSİ, AVATAR VE DİJİTAL ŞİZOFRENİ

METAVERSE ECOLOGY, AVATAR AND DIGITAL SCHIZOPHRENIA

 
Author : Ayşenur KULOĞLU  , Burhan Akpınar  
Type :
Printing Year : 2023
Number : 22
Page : 738-754
DOI Number: :
Cite : Ayşenur KULOĞLU , Burhan Akpınar, (2023). METAVERSE ECOLOGY, AVATAR AND DIGITAL SCHIZOPHRENIA. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 22, p. 738-754. Doi: 10.35826/ijetsar.583.
    


Summary

The aim of this research is to determine the perceptions of software engineering students about digital schizophrenia caused by metaverse ecology. The research in the scanning model was carried out on 450 students studying at the Faculties of Engineering and Technology of Fırat University in the 2021-2022 term. The data were collected with the scale developed by the researchers. The 20-item scale has sub-dimensions of "Perception of Virtual Environment", "Avatar's Self Representation" and "Avatar's Self-Symptoms". The results of the analysis of the data collected by the scale are as follows: The virtual ecology awareness of the students participating in the research is moderate. This may be related to the fact that the students are members of Generation Z. Because ontologically, the self of generation Z, which can exist in virtual environments, is mediated by digital technology. These students have the perception that the avatar represents their true selves at a moderate level. Accordingly, it can be stated that the avatar affects the real self of the individual by inverting the brain functions. These effects may lead to illusions of reality-virtality, delusions and digital schizophrenia in the individual. As a matter of fact, according to these students, avatar causes self-symptoms at a moderate level. In the face of this situation, it is inevitable to reposition the pedagogy directly related to the self and identity development of the individual. Because in the Digital Age, the way of learning and existence of the young people of Generation Z, who exist in the ontological oscillation between the virtuality-reality poles, can be virtual ecologies such as the metaverse. Therefore, in order to raise an emotionally and cognitively healthy generation, the transformation of pedagogy into digital pedagogy and psychology into cyber psychology should be discussed.



Keywords

Metaverse, virtual self, avatar, digital schizophrenia, virtual ecologies.



Abstract

Bu araştırmanın amacı, yazılım mühendisliği öğrencilerinin meverse gibi sanal ekolojiler, avatar ve avatarın dijital şizofreni gibi psikolojik semptomlarına dair algılarını belirlemektir. Tarama modelinde yürütülen araştırma, Fırat Üniversitesi Mühendislik ve Teknoloji Fakültelerinde 2021-2022 Döneminde öğrenim gören yazılım mühendisliği öğrencileri üzerinde yürütülmüştür. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilerek AFA, DFA, güvenirlik analizleriyle geçerliği ve güvenirliği sağlanan ölçekle toplanmıştır. Toplam 20 maddelik ölçek, “Sanal Ortam Algısı”, “Avatarın Benliği Temsili” ve “Avatarın Benlik Semptomları” şeklinde üç alt boyuta sahiptir. Bu ölçek, amaçlı, ölçüt örnekleme yoluyla metaverse deneyimine sahip toplam 405 yazılım mühendisliği öğrencisine uygulanarak analiz edilmiştir. Analiz sonuçları şöyledir: Araştırmaya katılan yazılım mühendisliği öğrencilerinin, sanal ekoloji farkındalıklerı orta düzeydedir. Bu durum öğrencilerin Z Kuşağına mensup olmalarıyla ilişkili olabilir. Çünkü ontolojik anlamda, sanal mecralarda var olabilen Z kuşağının benliği, dijital teknoloji dolayımlıdır. Aynı öğrenciler, avatarın, gerçek benliklerini orta düzeyde temsil ettiği algısına sahiptirler. Buna göre, avatarın, beyin işlevlerini evirerek bireyin gerçek benliğini etkilediği belirtilebilir. Bu etkiler, bireyde, gerçeklik-sanallık yanılsamalarına, sanrılara ve dijital şizofreniye kapı aralayabilir. Araştırmaya katılan öğrenciler, avatarın, kendilerinde benlik sempotomlarına orta düzeyde yol açtığı algısıyla, bu olasılığı doğrulamışlardır. Bu olasılık karşısında, bireyin benlik ve kimlik gelişimiyle doğrudan ilgili pedagoji ve psikolojinin yeniden konumlanması kaçınılmaz görünmektedir. Zira Dijital Çağda, ontolojik anlamda sanallık-gerçeklik kutupları arasındaki salınımda var olan Z Kuşağına mensup yükseköğrenim çağındaki gençlerin, öğrenme ve var olma yolu belki de, metaverse gibi sanal ekolojilerdir. Dolayısıyla, duygusal (psikolojik) ve bilişsel (pedagojik) açıdan sağlıklı bir nesil yetiştirebilmek için pedagojinin, dijital pedagojiye ve psikolojinin de siber psikolojiye dönüşümü tartışılmalıdır.



Keywords

Metaverse, Sanal benlik, Avatar, Dijital şizofreni, Sanal ekolojiler.