THE EFFECT OF EDUCATIONAL DIGITAL GAME-SUPPORTED SCIENCE COURSES ON STUDENT ACHIEVEMENT AND MOTIVATION

EĞİTSEL DİJİTAL OYUN DESTEKLİ FEN BİLİMLERİ DERSİNİN ÖĞRENCİ BAŞARI VE MOTİVASYONUNA ETKİSİ

THE EFFECT OF EDUCATIONAL DIGITAL GAME-SUPPORTED SCIENCE COURSES ON STUDENT ACHIEVEMENT AND MOTIVATION

 
Author : Duygu Akkan  , Mustafa Ergun  
Type :
Printing Year : 2024
Number : 29
Page : 630-648
DOI Number: :
Cite : Duygu Akkan , Mustafa Ergun, (2024). THE EFFECT OF EDUCATIONAL DIGITAL GAME-SUPPORTED SCIENCE COURSES ON STUDENT ACHIEVEMENT AND MOTIVATION. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 29, p. 630-648. Doi: 10.35826/ijetsar.759.
    


Summary

This study was conducted to examine the effect of the educational digital game prepared for the sixth-grade science course “Conduction of Electricity” on student achievement and motivation toward the course. Quasi-experimental pre-test post-test paired control group design, one of the quantitative research methods, was used in the study. The study used science academic achievement tests and motivation scales for science courses as data collection tools. The study consisted of a total of 26 students studying in two different sixth grades with equal socioeconomic levels in the district center of a province in the Black Sea region. After the pretest application of the academic achievement and motivation scale, the experimental group was taught with educational digital game-supported instruction, and the control group was taught according to the science textbook. The researchers developed the educational digital game used in the experimental group. At the end of the study, the academic achievement and motivation scale post-test was applied to the experimental and control groups. The data were analyzed with the help of a statistical package program. When the results of the analysis were analyzed, a significant difference was found between the pre-test and post-test of academic achievement in science of the experimental and control groups. However, there was no significant difference between the two groups in the post-test results of academic achievement between the groups. The teaching techniques used in both the control group and the experimental group increased the academic achievement of the students but did not create a significant difference between the post-test scores of the experimental group and the control group. The post-test means scores of the experimental and control groups on the motivation scale for science increased compared to the pre-test mean scores, and a significant difference was observed. However, there was no significant difference between the post-test scores of the groups. The teaching techniques applied in the groups increased the motivation of both groups equally.



Keywords

Educational Digital Game, Science Education, Motivation, Conduction of Electricity, Unity 3D.



Abstract

Bu çalışma altıncı sınıf fen bilimleri dersi “Elektriğin İletimi” konusunda hazırlanan eğitsel dijital oyunun öğrenci başarısına ve derse yönelik motivasyonuna etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden yarı deneysel ön test son test eşleştirilmiş kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Çalışmada, fen bilimleri akademik başarı testi ve fen bilimleri dersine yönelik motivasyon ölçeği veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Çalışma Karadeniz bölgesinde bir ilin ilçe merkezinde bulunan sosyoekonomik düzeyleri eşit iki farklı altıncı sınıfta öğrenim gören toplam 26 öğrenciden oluşturmaktadır. Akademik başarı ve motivasyon ölçeği ön test uygulamasından sonra deney grubunda eğitsel dijital oyun destekli öğretim, kontrol grubunda ise fen bilimleri ders kitabına göre ders işlenmiştir. Deney grubunda kullanılan eğitsel dijital oyun araştırmacılar tarafından geliştirilmiştir. Deney ve kontrol grubuna çalışma sonunda akademik başarı ve motivasyon ölçeği son test uygulaması yapılmıştır. Veriler istatistik paket program yardımıyla analiz edilmiştir. Analiz sonuçları incelendiğinde deney ve kontrol grubunun fen bilimleri akademik başarı ön testi ve son testi arasında anlamlı fark bulunmuştur. Ancak gruplar arasındaki akademik başarı son test sonuçlarında iki grup arasında anlamlı fark bulunamamıştır. Hem kontrol grubunda hem de deney grubunda kullanılan öğretim teknikleri öğrencilerin akademik başarısını artırmıştır ancak deney grubu ve kontrol grubu son test puanları arasında anlamlı farklılık yaratmamıştır. Deney ve kontrol grubunun fen bilimlerine yönelik motivasyon ölçeği son test puan ortalamaları, ön test puan ortalamalarına göre artmış ve anlamlı bir farklılık oluşmuştur. Ancak gruplar arası son test puanları arasında anlamlı bir farklılık oluşmamıştır. Gruplarda uygulanan öğretim teknikleri her iki grubunda motivasyonunu eşit düzeyde yükseltmiştir.



Keywords

Eğitsel Dijital Oyun, Fen Eğitimi, Unity 3D, Elektriğin İletimi, Motivasyon